De Wim Hof Methode

Koude training, ademhaling en mindset

"Wat ik kan, kan iedereen."

De Wim Hof Methode is ontwikkeld door de ‘Iceman’ Wim Hof en combineert de krachten van koude training, ademhaling en mindset/focus.

Door verschillende oefeningen zorgt de Wim Hof Methode ervoor dat je weer in je kracht komt te staan, je balans kunt vinden en je zowel fysiek als mentaal sterker voelt dan ooit.

De Wim Hof Methode

De Wim Hof Methode bestaat uit de volgende drie pilaren:

Koude training

De kou is één van de drie pijlers van de Wim Hof Methode. Blootstelling aan kou heeft meerdere bewezen gezondheidsvoordelen, waaronder de training van het hart en vaatstelsel, een versterkt immuunsysteem en een verbeterde slaapkwaliteit.

Ademhaling

De tweede pijler is ademhaling. We ademen altijd, maar we zijn ons meestal niet bewust van de kracht ervan. Verhoogde zuurstofniveaus bevatten een schat aan voordelen, en de gespecialiseerde ademhalingstechniek van de Wim Hof-methode ontrafelt ze allemaal: meer energie, verminderde stressniveaus en een verbeterde immuunrespons.

Mindset / Focus

De derde pijler van de Wim Hof Methode is de basis van de andere twee. Met focus en vastberadendheid zorg je dat jij jouw doelstellingen zult behalen en ben je klaar om je eigen lichaam en geest te verkennen en te optimaliseren.

de vele voordelen van de Wim Hof Methode

1. Een sterker immuunsysteem

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat de Wim Hof Methode zorgt voor een beter immuunsysteem.

2. Mentale kracht

De  Wim Hof Methode kan helpen stress te verlagen, beter te concentreren en je wilskracht te versterken. Hierdoor sta je relaxter in het leven en zul je jouw doelen nog eenvoudiger kunnen bereiken.

3. Lichamelijk in balans

De WHM heeft een bewezen positieve invloed op hart en vaatstelsel en (sport)prestaties. Daarnaast zorgt de methode voor een betere balans tussen zuurstof en kooldioxide en een optimale zuurtegraad in je lichaam.

Ervaringen van anderen

Dirk heeft me kennis laten maken met warme koude. Voor mij persoonlijk erg bijzonder, omdat ik de kou echt niet kon omarmen. Inmiddels zijn we vrienden, loop ik op bloten voeten door de sneeuw, douche ik dagelijks koud en stap ik regelmatig in mijn eigen ijsbad. Omdat ik er energie van krijg en me er beter door voel. Ook de ademhalingsoefening heb ik een plekje gegeven in mijn week. Dirk heeft alles laagdrempelig aangeboden; hij wist goed in te tunen bij iedereen. Erg fijn! Ik ben geïnspireerd​ en ga nog wel effe door 😀 Anke Ruiten-van den Bercken

Van de drie onderdelen van de workshop was ik al bekend met focus / meditatie. Daarom was ik erg benieuwd naar de ademhalingstechniek en zag ik best op tegen het koude bad. Tot vlak voordat ik uiteindelijk in het koude bad stapte, geloofde ik totaal niet dat ik dat ook echt zou gaan doen.

De sfeer van vertrouwen die Dirk wist neer te zetten tijdens de workshop en de energie die ik haalde uit het samen uitvoeren van de ademhalingstechnieken hebben ervoor gezorgd dat ik tegen mijn eigen verwachting in toch het koude bad in ben gestapt. De ontlading na afloop was groot. Dankjewel voor deze mooie ervaring Dirk. Am Sleegers

Veelgestelde vragen

Ik geloof dat de methode voor iedereen veel positiefs kan brengen. Toch heb je misschien alvast vragen. Op de meest gestelde vragen geef ik graag alvast antwoord.

Ik ben een koukleum en denk dat ik de kou niet kan handelen.
Ik geef je de tools om te ontspannen waardoor je bepaalde situaties, zoals het ijsbad, zelf de baas bent. Hierdoor maakt het niet uit of je wel of niet goed tegen de kou kunt.
Ik ben niet zo fit, is dit wel wat voor mij?

Je hoeft niet super fit te zijn om mee te doen. Er zijn veel mensen met een zwakkere gezondheid of een langdurige ziekte die mee gedaan hebben met de workshop en er veel baat bij gehad hebben. Je kunt alle oefeningen afstemmen op jouw eigen mogelijkheden.

Moet ik per se in het ijsbad?

Nee. Je bent vrij om delen van de workshop over te slaan als je denkt dat dat onderdeel niet bij je past of als je er (nog) niet aan toe bent.

Moet ik met badkleding in het ijsbad?

Nee, dat hoeft niet. Trek iets aan wat nat mag worden en waarin je jezelf prettig voelt. Dat kan badkleding zijn, maar mag ook wat anders zijn zoals een kort broekje en een t-shirt.

Is de Wim Hof Methode gevaarlijk?

Als je de methode goed uitvoert, is het niet gevaarlijk. Omdat je tijdens de oefeningen je hartslag en bloeddruk laat oplopen, is het van belang dat je van de dokter mag sporten en dat je bijvoorbeeld ook naar de sauna mag.
Ben je zwanger of heb je last van epileptische aanvallen, dan raden wij deelname sterk af.

Daarnaast zijn er een aantal situaties waarbij je extra voorzichtigheid moet zijn:

  • Bij hartritmestoornissen, hartklachten of als je hartpatiënt bent;

  • Bij diabetes, bloedstollingsproblemen, hoge bloeddruk, astma/CARA, epilepsie, een verminderde nierfunctie, migraine;

  • Bij de ziekte van Raynaud, ziekte van Burger of koude uticaria;

  • Als je recent een operatie bent ondergaan.

In deze gevallen kun je het beste vóór deelname contact opnemen met je huisarts of behandelend arts om er zeker van te zijn dat deelname voor jou mogelijk is.

Zorg ervoor dat je de methode altijd uitvoert in een veilige situatie! Doe de ademhalingsoefeningen van de methode niet tijdens deelname aan het verkeer, bij het gebruiken van gevaarlijke machines/apparatuur of wanneer je je in water bevindt.

Heb je andere vragen, bel of mail me gerust. Ik neem graag de tijd voor je.

Klaar om te beginnen?

In 5 uur tijd leer ik jou de Wim Hof methode. 
We gaan aan de slag met ademhalingstechnieken, mindset en koudetraining om de kracht die al in je zit, ook echt te gaan gebruiken.